Open Water

Algemeen:
De Open Water cursus is de beginnerscursus voor het duiken. Diverse organisaties bieden deze aan. PADI is daarvan veruit de bekendste en ook de grootste. Ook wij geven de cursus volgens het PADI systeem. Als je je Open Water cursus succesvol hebt afgerond kan en mag je zelfstandig, samen met een buddy, duiken over de gehele wereld tot een maximum diepte van 18 meter (eventuele lokale wetgevingen daargelaten). Tevens kan je bij iedere gerenommeerde duikschool/vereniging materialen huren en flessen laten vullen. Je brevet verloopt in principe nooit, uiteraard is het wel wijs om je “skills” te onderhouden.

Wat leer je:
Tijdens de cursus worden je een flink aantal basisvaardigheden bijgebracht die je in staat stellen om jou en je buddy veilig te laten duiken. Deze vaardigheden omvatten alle facetten van een duik. Denk hierbij aan de voorbereiding/planning, je duikapparatuur klaar maken, het duiken zelf, het afbreken van je set en het invullen van je logboek.

Aan het einde van de cursus kan je zelfstandig een veilige duik plannen en uitvoeren.

Hoe is de cursus opgebouwd:
De cursus bestaat uit 3 delen:
1. Theorie
2.  Zwembad sessies
3. Buitenwater sessies

Theorie:
De theorie bestaat uit het kijken van een DVD, het lezen van een boek en het maken van vragen. De theorie wordt afgesloten met een examen. Tevens leggen we een deel van de stof “klassikaal” uit en proberen we tijdens de zwembad- en buitenwatersessies nog zo veel mogelijk informatie te geven.

Zwembadsessies:
In totaal zijn er 5 zwembadsessies. Tijdens deze sessies worden de skills aangeleerd en geoefend.

Buitenwatersessies:
Tijdens de 4 buitenwatersessies komt alles samen en ga je “echte” duiken maken tussen de vissen. Tijdens deze duiken laat je zien wat je in theorie en praktijk hebt geleerd.

Duur van de cursus:
De cursus kan in minimaal 4 dagen worden gedaan. Echter dit is geen relaxte manier van leren, vrijwel altijd wordt de cursus over meerdere weken gespreid.

Materialen:
Tijdens de cursus maak je gebruik van de materialen van de duikvereniging. Na de cursus kan je uiteraard materialen huren of zelf gaan aanschaffen.

Kosten:
De kosten van de Open Water cursus zijn €429,00, indien men direct lid wordt van de vereniging krijg je een aanzienlijke korting en kost de cursus nog maar €379,00.
Bij een groep vanaf 4 personen kan er een korting op de cursus worden gegeven. De hoogte van de korting hangt af van het aantal personen.
Indien men in zeer korte tijd de cursus wil afronden, kan het zijn dat er extra kosten moeten worden gerekend.

Locaties:
Theorie:
Kan vanuit huis worden gedaan, examens worden zowel thuis als op andere willekeurige locaties gemaakt.

Zwembad sessies:
Vinden plaats in het zwembad “de Duker” te Nijeveen.

Buitenwater sessies:
Deze worden, afhankelijk van de omstandigheden, op verschillende locaties gegeven, zowel in Nederland als het buitenland (b.v. Egypte of Kroatië).

Haal ik de cursus?
Ja, in principe wel, er zijn maar een handje vol mensen op de miljoenen cursisten wereldwijd die de cursus om wat voor reden dan ook niet kunnen of willen afronden. Meestal komt dit door een “minder goede” instructeur, tijdsdruk of gezondheidsredenen. 100% slagingsgarantie kunnen we niet geven, maar we zullen er vanuit de vereniging alles aan doen om zelfstandige, veilige duikers af te leveren, die plezier hebben in de duiksport. Om dit doel te bereiken worden daar waar nodig extra tijd en middelen ingezet om jou de cursus tot een goed einde te laten brengen. Tevens worden onze Divemasters en Instructeurs continue bijgeschoold, zodat ze volledig op de hoogte zijn van alle ins-en outs op het gebied van duiken i.c.m. lesgeven.

Vragen:
Voor vragen en/of opmerkingen kan je altijd terecht bij Koen Walpoott of Harold Bijlsma.
Dit kan zowel via de mail als telefonisch. Schroom niet, vragen staat vrij!

Koen Walpoott
06-21606783